مشاوره رایگان

خانه > وبلاگ > آموزش سئو رایگان 2023

آنچه میخوانید ...

اگر از سیستم سایت‌ساز قدرتمند وردپرس استفاده می‌کنید و قصد دارید تا در گوگل رتبه ۱ باشید و فروش خود را چندین برابر افزایش دهید در این صفحه با آموزش سئو رایگان به‌طور کامل به شما نشان خواهیم داد. فقط با این آموزش می‌توانید سخت‌ترین کلمات کلیدی کسب و کار خود را سئو کنید و ترافیک زیادی را به سایتتان بیاورید.

سئو چیست؟

آموزش سئو رایگان

سئو (SEO) یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی است که در طراحی و کدنویسی سایت، تدوین استراتژی محتوایی، تولید محتوا و لینک‌سازی خارجی انجام می‌دهیم تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل کسب کرده و بازدیدکننده بیشتری برای سایت جذب کنیم. ولی تعریف سئو به همین جا ختم نمی‌شود عبارت SEO مخفف سه کلمه Search Engine Optimization است که به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. ولی امروزه؛ مفهوم سئو به Search Experience Optimization تغییر یافته که برابر است با بهینه سازی تجربه کاربر هنگام جستجو به عبارت دیگر؛ باید اهمیت ویژه‌ای برای رضایت کاربر از نتیجه یافت شده در گوگل قایل شویم.

سئو چیست؟
آموزش سئو رایگان

فاکتورهای متعددی بر سئو سایت و تعیین جایگاه آن در نتیجه جستجو تاثیرگذارند، از کلمات بکار رفته در متن و محتوا گرفته تا لینک‌های ورودی از سایت‌های دیگر، همچنین استاندارد بودن ساختار و کدنویسی سایت (تکنیکال) برای موتورهای جستجو بر بهبود سئو سایت ما تاثیرگذار است.همه این فاکتورها زمانی ارزشمند و اثربخش هستند که در راستای هدف بزرگتری به نام بهبود تجربه کاربری باشند.

هنوز وردپرس را نصب نکرده‌اید!

آموزش سئو رایگان

چنانچه هنوز وردپرس را نصب نکرده‌اید و سایت خودتان را راه‌اندازی نکرده‌اید می‌توانید از آموزش نصب وردپرس روی cpanel و یا نصب وردپرس روی دایرکت ادمین استفاده کنید و سریعاً سایت خودتان را بسازید. می‌توان این مورد را یکی از پایه‌ای‌ترین فاکتورهای اساسی برای شروع آموزش سئو وردپرس دانست.

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای فوق‌العاده قدرتمند و البته رایگان است که با آن می‌توان پیشرفته‌ترین وب‌سایت‌ها را راه‌اندازی کرد.به دلیل گستردگی استفاده از این CMS در دنیا تصمیم گرفتیم تا با آموزش سئو وردپرس شما را تا رسیدن به صفحه اول گوگل همراهی کنیم.

آموزش سئو وردپرس حرفه‌ای

آموزش سئو رایگان

هدف از این آموزش سئو چی هست؟ قصدمون این هست که همه افرادی که اصول مدیریت و ادمینی سایت رو بلد نیستند و اصلا نمی دانند باید چکار کنند، خیلی راحت یاد بگیرند. هدف اصلی از اینکه یک وب سایت راه اندازی میشه فروش و جذب مشتریان بیشتر است. یکی از مهمترین دغدغه ای که بچه های وبمستران دارند اینه که افراد بیشتری وارد سایت بشوند و تبدیل به بازدیدکننده و کاربر اصلی سایت بشوند و فروش خود را چندین برابر افزایش دهید. در این مقاله با آموزش سئو رایگان به‌طور کامل به شما نشان خواهیم داد.

خب این آرزوی اصلی همه سئوکاران است که سایتشون توی گوگل برسه به رنک اول که البته محال هم نیست و با صبر و آموزش مداوم مطمئن باشید بهش می رسید. کار شما تازه با راه اندازی وب سایت شروع میشه. مثل یه بچه باید از وب سایتتون مراقبت کنید و اونو بزرگ کنید. راه اندازی وب سایت پایان کارتون نیست بلکه تازه شروع کار شماست و اول تمام ماجرا!! شما باید به دنبال آموزش سئو وردپرس برید.

سئو یعنی صبر، یعنی استراتژِی، سئو یعنی نظم و عشق و علاقه به کار و پایبند بودن به اصول کاری و اخلاقی. سئو بهت درس زندگی میده چون همه مراحلش دقیقا معادل در زندگی واقعی رو داره. سئو یعنی زندگی

سئو سایت را خودمان انجام دهیم یا آن را واگذار کنیم؟

آموزش سئو رایگان

یکی از سؤالات مهم که بسیاری از کاربران سایت از ما پرسیده بودن این بود که آیا خودمان محتوای بهینه برای سایتمان تهیه کنیم و یا اینکار را به فرد و یا شرکت خاصی واگذار کنیم؟

جواب صریح ما نوشتن محتوا سئو شده توسط خود شماست، بسیاری از منابع آموزشی سئو رایگان در دسترس هستند، هیچ‌کسی دلسوزتر از شما برای سایت و یا کسب و کارتان نیست، هیچ‌کسی متعهدتر از شما برای این کار نیست.

یکی از مهم‌ترین مباحث در سئو نوشتن محتوای بهینه است. برای اینکه به خوبی در موتورهای جستجویی مانند گوگل رتبه‌بندی شوید، باید محتوایی با کیفیت و مرتبط با موضوع سایتتان ارائه دهید. اگر شما روی نوشتن محتوای بهینه خودتان تمرکز کنید، به طور کلی می‌توانید هزینه‌های خود را نسبت به واگذار کردن این کار به شرکت دیگری کاهش دهید. بسیاری از منابع آموزشی سئو رایگان در دسترس هستند، از جمله وبلاگ‌های معتبر سئو، کتاب‌ها، فیلم‌های آموزشی و سمینارهای آنلاین. در نهایت، اگر هنوز از صحت اطمینان ندارید، می‌توانید با مشاوران سئو حرفه‌ای صحبت کنید تا راهنمایی‌های لازم را در این زمینه دریافت کنید.

 

سئو سایت را خودمان انجام دهیم یا آن را واگذار کنیم؟
سئو سایت

پربازدیدترین موضوعات برای نوشتن محتوا

آموزش سئو رایگان

محتوای با کیفیت می‌تواند میزان تعامل بازدیدکنندگان و ترافیک سایت شما را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. همه‌ ما می ‌دانیم که تولید محتوا ساده نیست. در اینجا می توانید از آموزش های سئو رایگان استفاده کنید و این موارد را به روز رسانی کنید و از جدید ترین مهارت های سئویی برخوردار شوید. شما باید به صورت مداوم موضوعات جذابی پیدا کنید که سبب افزایش ارتباط شما با مخاطب بشوند. به علاوه، یک نویسنده محتوا، باید همواره خودش را ارتقا دهد و چشمی تیز برای یافتن موضوعات جذاب داشته باشد.

چه یک نویسنده‌ حرفه ‌ای باشید و چه تازه پا به دنیای تولید محتوا گذاشته باشید، می‌دانید که انتخاب موضوعات خوب برای تولید محتوا دغدغه بزرگی است. موضوعات بسیار زیادی برای تولید محتوا وجود دارند؛ اما مسئله اصلی این است که انتخاب از میان آن‌ها ساده نیست. زمانی که کار خود را به عنوان یک نویسنده محتوا آغاز می ‌کنید، احساس سردرگمی درباره موضوعات مختلف طبیعی است. ممکن است موضوع خوبی به ذهنتان نرسد یا نتوانید از بین چندین ایده مختلف یکی را انتخاب کنید. خبر خوب این است که چندین حوزه مختلف وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می ‌توانید همواره محتوایی جدید و جذاب بنویسید. ما اینجا هستیم تا در این مسیر به شما کمک کنیم.

بهترین کلمات کلیدی

آموزش سئو رایگان

زمانی که موضوع سئو و بهینه سازی سایت در میان باشد انتخاب کلمات و عبارات کلیدی (Keywords) که به روند بهبود سئو وب سایت کمک کند بسیار مهم است و باید به مقدار کافی روی این مسئله وقت و انرژی گذاشته شود. تا بیشترین تاثیر را در بهبود جایگاه سایت داشته باشد.جستجو برای تعیین بهترین عبارات کلیدی شاید به نظر بحث کم اهمیتی برسد اما واقعیت این است که کلمات کلیدی نقش بسیار پر رنگی در موفقیت یا عدم موفقیت یک وب سایت ایفا می کنند.

برای اینکه بتوانید بهترین عبارات کلیدی که همسو با فرایند بهینه سازی سایت شما باشد را انتخاب کنید لازم است ابتدا آنالیزهای دقیقی انجام شود.ابزارهایی در اینترنت برای کمک به انتخاب بهترین کلمات کلیدی وجود دارند. در نهایت، می‌توانید از آموزش‌های رایگان سئو استفاده کنید. پیشنهاد ما این است که انتخاب کلمات کلیدی و تحقیق در مورد آنها را به متخصصان بهینه سازی سایت بسپارید. چرا که هم ابزارهای لازم را در اختیار دارند و هم بر اساس تجربیات و آگاهی از آخرین تغییرات الگوریتم های موتورهای جستجو، مناسبترین عبارات را در نظر خواهند گرفت که هم قیمت سئو سایت شما را کاهش دهد و هم نتیجه بسیار مطلوب تر و سریعتری برای شما حاصل گردد.

طول مناسب مطالب و تعداد کلمات کلیدی

آموزش سئو رایگان

اگر بخواهید یک محتوای متنی بنویسید و برایتان مهم باشد که آن محتوا در یک کلمه کلیدی رتبه‌ی خوبی داشته باشد و در صفحه اول نتایج جستجو پدیدار شود، حتماً نیاز به آموزش سئو رایگان دارید. ممکن است این پرسش هایی در ذهن‌تان شکل بگیرد که متن من باید چند کلمه باشد؟ طول مناسب مطالب و تعداد کلمات کلیدی من باید چقدر باشد؟ و… 

سوال‌های دیگری هم در همین خانواده قرار می‌گیرند. از جمله این‌که «برای گوگل محتوای کوتاه بهتر است یا محتوای بلند؟» و یا این‌که «مخاطب محتوای کوتاه را ترجیح می‌دهد یا محتوای بلند را؟»

کسانی که معتقدند محتوای بلند بهتر است، معمولاً به آمارهایی که گرفته‌اند اشاره می‌کنند و مثلاً توضیح می‌دهند که ده لینک اول در نتایج جستجو، ۱۵۰۰ کلمه (یا ۱۷۰۰ کلمه یا ۲۴۰۰ کلمه) مطلب داشته‌اند. اعداد و ارقام مختلف است؛ اما معمولاً بین 2500 تا 3400 می‌چرخد و تغییر می‌کند.

کسانی که معتقدند محتوای کوتاه بهتر است، به این نکته اشاره می‌کنند که مدت زمان تمرکز انسان‌ها کمتر از قبل شده و بازه توجه (Attention Span) کاهش یافته و مردم دیگر مانند گذشته وقت و حوصله ندارند و می‌خواهند در سریع‌ترین زمان، به پاسخ سوال خود دست پیدا کنند.

همیشه در این تقسیم‌بندی‌ها گروه سومی هم وجود دارند و این گروه، تأکید می‌کنند که هر چیزی به خیلی چیزها بستگی دارد و نمی‌توان حکم داد. 

تعداد کلمات کلیدی(چگالی کلمات کلیدی)

آموزش سئو رایگان

چگالی کلمات کلیدی یک کمیت درصدی است که تعداد دفعات تکرار یک عبارت کلیدی مشخص را در یک متن، برحسب درصد مشخص می کند. برای مثال اگر شما یک متن 100 کلمه ای داشته باشید و یک عبارت خاص در آن متن 5 بار تکرار شده باشد، چگالی آن کلمه در متن شما 5 درصد است. این اصطلاح گاها توسط برخی از افراد، تحت عنوان نرخ تکرار تعداد کلمات کلیدی یا تراکم عبارت کلیدی نیز شناخته می شود، اما رایج ترین اصطلاح، چگالی کلمات کلیدی می باشد.

تعداد کلمات کلیدی یا همان چگالی کلمات کلیدی در سئو یکی از معیار هایی است که خزندگان موتور های جستجو توسط آن متوجه می شوند که آیا محتوای موجود در صفحه با کلمات موجود در عنوان، مرتبط است یا خیر.

تعداد کلمات کلیدی(چگالی کلمات کلیدی)
چگالی کلمات کلیدی

تعداد کلمات کلیدی یا همان چگالی کلمات کلیدی در سئو یکی از معیار هایی است. که خزندگان موتور های جستجو توسط آن متوجه می شوند که آیا محتوای موجود در صفحه با کلمات موجود در عنوان، مرتبط است یا خیر. برای بهتر شدن در زمینه سئو و ارتقا رتبه وبسایتتان در موتورهای جستجو. باید به دانستن روش‌های بهینه‌سازی صفحات وب خود بپردازید و یکی از روش‌های موثر برای این کار آموزش سئو رایگان است. البته همیشه باید به استفاده صحیح و منطقی از کلمات کلیدی توجه کنید تا از معیارهای جستجوگرها استفاده کنید و در نهایت بهبود رتبه خود را ببینید. برای استفاده از پلاگین های رایگان و پرمیوم برای بهینه سازی کلمات کلیدی میتوانید از افزونه Yoast استفاده نمایید.

البته استفاده غیر اصولی و غیر منطقی از کلمات کلیدی می‌تواند به ضرر شما تمام شود پس آگاهانه از این خاصیت استفاده کنید. اگر می‌خواهید از یک پلاگین فوق العاده قدرتمند برای اینکار استفاده کنید بهترین پیشنهاد افزونه yoast می‌باشد. پلاگین yoast در دو ورژن رایگان و پرمیوم در دسترس است که ورژن پولی آن این امکان را فراهم می‌کند تا بتوانید برای یک مطلب چندین کلمه کلیدی انتخاب کنید که خود این یک مزیت فوق العاده است.

فرمول محاسبه چگالی کلمات کلیدی چیست؟

آموزش سئو رایگان

آموزش سئو رایگان به شما کمک خواهد کرد تا روش‌های بهینه‌سازی صفحات وب خود را بهبود بخشید. و اما می‌رسیم به  فرمول چگالی کلمات کلیدی! محاسبه چگالی کلمات کلیدی نسبتاً آسان است و با انجام محاسبه‌ای ساده، می‌توانید آن را به دست آورید. برای تعیین چگالی کلمات کلیدی هر صفحه، باید تعداد دفعاتی را که کلمه کلیدی در متن به کار رفته است تقسیم بر تعداد واژگان موجود در صفحه کنید. عدد به‌دست آمده چگالی کلمه کلیدی‌تان است!  به عنوان مثال، متنی شامل 100 واژه دارید و 5 واژه آن کلمه کلیدی است، چگالی کلمات کلیدی متن شما 5% خواهد بود.

تگ‌های seo بولد و ایتالیک

آموزش سئو رایگان

یکی از موارد مهم دیگری که باید در حین تحلیل صفحات به آن خوب توجه کنید و ما هم در آموزش سئو وردپرس باید آن را مطرح کنیم تعداد تگ‌های H موجود در صفحه و همچنین تعداد کلمات بولد و ایتالیک می‌باشد.

طی تجربه بارها مشاهده کردیم که مطالبی که در سایت منتشر می‌کنیم اگر به درستی تگ زنی شده باشند و کلمات کلیدی چندین بار در صفحه بولد و یا ایتالیک شوند در نتایج جستجوی گوگل نتایج بهتری گرفتیم.

حتی مطالبی را که در گذشته در سایت منتشر کرده بودیم را به طور اصولی ویرایش کردیم و این موارد را در آن لحاظ کردیم نتیجه‌های بسیار مطلوبی را از نظر سئو به دست آوردیم.

فقط یک سؤال مطرح می‌شود که چه کلماتی را تگ H و چه کلماتی را بولد و ایتالیک کنیم و کجاها این موارد رو لحاظ کنیم؟

برای آموزش سئو رایگان، می‌توانید روی این موارد تمرکز کنید. شما باید همیشه این را مدنظر داشته باشید که نوشتن مطالب و مقالات سایت به صورت بلاک بلاک و دارای عناوین جداگانه به شدت در وضعیت رتبه گیری صفحات مهم هستند و می‌توان این مورد را یکی از پایه‌ای‌ترین فاکتورهای اساسی برای شروع آموزش کامل سئو وردپرس دانست.

تگ‌های seo بولد و ایتالیک
تگ‌های seo

این مورد رو به طور تجربی مکرراً تجربه کردیم، بهتر هستش مطالب خودتان را به بخش‌های کوتاه تبدیل کنید و برای هر بخش یک عنوان مجزا و شامل کلمات کلیدی تعریف کنید و این عناوین را درون تگ‌های H قرار بدید. سعی کنید اولین عنوان شما حتماً دارای کلمه کلیدی باشد و بهتر است تگ از نوع H2 باشد و مابقی تگ‌ها را H3 بگذارید.

در رابطه با بولد و ایتالیک باید بدانید که وظیفه این دو استایل، مهم جلوه نشان دادن کلمات است.

در واقع ما توسط آن‌ها به گوگل نشان می‌دهیم که کلمات به کار رفته در این دو شکل برای ما مهم بوده پس تو نیز به آن اهمیت بده و معمولاً کلمات کلیدی را در این استایل ها قرار می‌دهیم.

توجه داشته باشید که از این خاصیت به طور غیرمعمول و زیاد استفاده نکنید چون گوگل ممکن است مطلب شما را اسپم تشخص داده و امتیاز منفی دریافت کنید.

سعی کنید در حدود ۳ تا ۵ بار از این مورد استفاده کنید و حتماً اولین کلمه کلیدی شما در اولین پاراگراف دارای خاصیت بولد و یا ایتالیک باشد.

سئو عکس‌ها

آموزش سئو رایگان

چه یک وب سایت کوچک داشته باشید و یا یک وب سایت با ترافیک بالا، سئو تصاویر برای شما کاملا لازم و ضروری است.

فرقی نمی کند که سایت شما وبلاگ است و یک فروشگاه اینترنتی، بهینه سازی عکس برای وب سایت جزو فعالیت های سئو شما باید باشد.

وجود عکس در مقالات و مطالب باعث زیباتر شدن نوشته، افزایش ماندگاری کاربر در مطلب می شود. به طور خلاصه می توان گفت استفاده از تصاویر باعث افزایش میزان رضایت کاربران می شود.

اما نکته مهمی در مورد آن وجود دارد آنهم اینکه شما با سئو کردن تصاویرِ هر صفحه از سایت، صرفا به سئو شدن خود صفحه کمک نمیکنید. بلکه با سئو عکس ها، کمک میکنید این تصاویر در نتایج جستجو و مخصوصا در بخش تصاویر گوگل نمایش داده شده و از این طریق هم به سایت تان بازدید جذب میکنید.

سئو عکس‌ها سئو عکس یکی از اصول پایه سئو سایت است.
سئو تصاویر

کسب جایگاه بهتر با عکس‌های بهینه

آموزش سئو رایگان

سئو عکس با رعایت چند نکته و البته داشتن عکسی یونیک و یا بهینه سازی شده ممکن خواهد بود.

گوگل هر روز در تشخیص محتوای عکس ها بهتر و بهتر می شود پس رعایت نکات سئوی تصاویر از اهمیت بیشتری برخوردار شده است.

برای اضافه کردن عکس به مقاله خود به نکات زیر توجه کنید:

  • عکسی مرتبط با محتوای خود استفاده کنید
  • نام فایل عکس را به خوبی انتخاب کنید
  • ابعاد مناسبی برای عکس خود انتخاب کنید
  • حجم تصاویر را به منظور افزایش سرعت بارگزاری کاهش دهید
  • در صورت لزوم حتما کپشنی مناسب برای هر عکس بنویسید
  • از توضیحات ALT تصویر استفاده کنید

تصاویر علاوه بر کاربرپسند بودن باعث افزایش نرخ تعامل کاربر با سایت نیز می شوند. در انتها اگر این مقاله برای شما مفید واقع شد آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و نظرات خود را برای من بنویسید.

سئو عکس‌های سایت با افزونه WP-Rocket

آموزش سئو رایگان

بی شک یکی از بخش های مهم هر سایت، تصاویر سایت می باشد. چرا که بی شک در هر سایتی تصاویر بخش جدانشدنی آن است. از آنجایی که در بخش زیبا سازی سایت، تصاویر نقش مهمی را ایفا نموده، بنابراین می بایست از تصاویر متعدد و با کیفیت استفاده شود. بنابراین با افزایش تعداد عکس ها، به مراتب حجم سایت نیز افزایش می یابد. در نتیجه با افزایش حجم سایت، سرعت بارگذاری نیز افزایش خواهد یافت. بنابراین با بهینه سازی تصاویر وردپرس می توانید به راحتی این مشکل را برطرف نمایید.

پلاگین WP-Rocket همچنین قادر است به صورت گروهی تمامی عکس‌های قبلی آپلود شده در سایت شما را با بهترین کیفیت و کمترین حجم فشرده کند.

انکر تکست anchor text چیست؟

آموزش سئو رایگان

قبل از تعریف دقیق لینک سازی داخلی و خارجی باید با انکر تکست anchor text آشنایی داشته باشید.
انکر تکست همان کلماتی است که به صفحه دیگر لینک می شود. به زبان ساده تر می توان گفت کلمات انتخاب شده و لینک شده را anchor text می گویند. کلماتی که به‌طور معمول در متن با تغییر رنگ همراه هستند و یا خطی به عنوان جلب توجه و مهم تر جلوه دادن کلمه زیر کلمه می افتد انکر تکست ها هستند و با کلیک کردن روی آن به صفحه ی جدیدی می رویم.

گوگل به راحتی متوجه معنی واقعی، تعداد لینک های مشابه و آدرس لینکی که به انکر تکست ها داده شده می شود و با استفاده از همین ویژگی ها می تواند موارد زیر را تشخیص دهد:

  • یک صفحه چه قدر اهمیت دارد؟
  • چه موضوعی دارد و هدف از تولید محتوای سایت معرفی چه خدماتی است؟
  • مطلب تا چه اندازه مفید است و آیا برای کاربران نیز کاربردی است؟
  • لینک سازی به روش صحیح انجام شده یا صرفاً برای محبوب نشان دادن صفحه به گوگل محبوبیت مصنوعی ایجاد شده؟
  • و …

پس با توجه به اهمیت لینک سازی، مهمترین کلمات کلیدی در هریک از صفحات سایت که نوشته شده باشد به عنوان انکر تکست به صفحات هدف دیگر لینک می شود، تا از این طریق گوگل و کاربران به مسیر لینک شده هدایت شوند.

لینک‌های داخلی و خارجی

آموزش سئو رایگان

با ساخت لینک ها برای یک سایت می توان آنرا به عنوان سایتی مهم در نظر گوگل جلوه داد. گوگل با استفاده از لینک های داده شده به یک صفحه به میزان اهمیت آن صفحه پی می برد، با استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی می توانید به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو کمک کنید. سئو داخلی (on page seo) با لینک سازی داخلی و سئو خارجی (off page seo) با لینک سازی خارجی می توانند مسیر رو به رشدی داشته باشند.

لینک سازی داخلی چیست؟

آموزش سئو رایگان

لینک سازی داخلی نوعی لینک سازی است که از داخل سایت به دیگر صفحات سایت لینک داده می شود. لینک های داخلی آدرسی مشابه آدرس اصلی سایت دارند که ادامه ی مسیر به آدرس اصلی سایت اضافه شده و گوگل به همین ترتیب متوجه می شود که لینک، از نوع لینک داخلی است.

صفحه لینک شده به یک انکر تکست باید موضوع مرتبطی با کلمات آن داشته باشد. به طور مثال نمی توانید در رابطه با آموزش وردپرس مطلب بگذارید و انکر تکست آموزش وردپرس را به صفحه ی آموزش نقاشی لینک کنید. با این کار گوگل سایت لینک شده را سایتی با محتوای بیهوده تصور می کند.

منظور از لینک سازی داخلی، لینک سازی هدفمند برای هر کلمه کلیدی برای صفحه مربوط به آن کلمه می باشد. هر کلمه کلیدی باید صفحه هدف جداگانه ای داشته باشد تا گوگل متوجه شود که سایت به صورت تخصصی در حال فعالیت روی کلمه های مطرح شده است. مثلا یک سایت پزشکی که در حوزه ی قلب و عروق فعالیت دارد نباید تمام صفحات خود را با کلمه ی کلیدی جراحی قلب محتوا گذاری کند بلکه باید عنوان های مختلف و کلمات مرتبط دیگر را هم مورد بررسی قرار داده و مقالات جامع تری ارائه دهد.

این که مثلا 20 مقاله با عنوان جراحی قلب بگذاریم نه تنها به سئو سایت کمک نمی کند بلکه گوگل را نیز برای انتخاب صفحه هدف گمراه می کند و در واقع نمی داند کدام صفحه شما را باید در نتایج خود نمایش دهد و همین موضوع باعث افت رتبه شما در گوگل خواهد شد. هم چنین لینک سازی داخلی باعث افزایش سرعت ایندکس شدن سایت نیز می شود، زیرا خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها می توانند به همه جای سایت سر بزنند و سایت را با سرعت بیشتری ایندکس کنند.

علاوه بر تأثیر خوب لینک سازی داخلی روی گوگل، با این کار می توان باعث بهبود تجربه کاربری نیز شد، زیرا در صورتی که مطالب تولید شده واقعا جذاب و کاربردی باشد و کاربران از خواندن مقالات لذت ببرند، اگر مطلبی به عنوان مطلب پیشنهاد شده توسط نویسنده ارائه شود، قطعا مقاله ی بعدی نیز توسط کاربران خوانده خواهد شد. همین موضوع باعث ماندگاری بیشتر کاربران در سایت و مشاهده صفحات بیشتر خواهد شد که نتیجه نهایی آن بهبود سئو را رقم خواهد زد.

سئو داخلی
سئو داخلی

چرا باید لینک سازی داخلی انجام دهیم؟

آموزش سئو رایگان

ساختار وب را به تار عنکبوت تشبیه می کنند زیرا تارهای عنکبوت همگی به هم متصل هستند و عنکبوت ها با استفاده از تارها به هر نقطه ای می روند حال اگر به هر دلیلی یکی از تارها پاره شود عنکبوت ها برای رفت و آمد به مشکل می خورند و مسیر دیگری را انتخاب می کنند.
ساختار گوگل نیز به همین صورت است خزنده های گوگل با استفاده از لینک ها مسیر رفت و آمد خود را انتخاب می کنند و اگر صفحه ای لینک داخلی و خارجی نداشته باشد به معنی بن‌بست است. بن‌بست ها نه تنها از نظر گوگل مضر هستند بلکه باعث می شود کاربران هم از صفحه خارج شوند و شما به راحتی برای آن ها صفحه خروج یا Exit ساخته اید.
با توجه به این توضیحات در نظر داشته باشید که اگر ساختار وب را به خود نگیرید گوگل در سایت شما به بن‌بست می خورد و این مسئله به سئو هر سایتی صدمه خواهد زد.
هر چه سایت شما از صفحات خروج یا Exit کمتری برخوردار باشد برای گوگل محبوب تر خواهید شد. با استفاده از انواع روش های لینک سازی داخلی و هم چنین لینک سازی خارجی بن‌بست ها را از سایت خود حذف خواهید کرد.

لینک سازی خارجی چیست؟

آموزش سئو رایگان

تصور کنید که قصد خرید محصول جدیدی که به تازگی به بازار آمده را دارید. بعد از این که وارد فروشگاهی می شوید، نماینده فروش آن برند به سرعت به توضیح در رابطه با آن محصول می پردازد تا شما را متقاعد کند که محصول مفیدی را برای فروش دارد. ممکن است احساس کنید که آن شخص فقط قصد فروش محصولش را دارد و در خرید آن کالا هنوز هم دودل باشید. کافی است در همین زمان دوستی قدیمی ای از راه برسد و به شما بگوید این کالا را استفاده کرده و بسیار برایش مفید واقع شده است.

بدون شک تازه می توانید باور کنید که حرف های نماینده فروش در رابطه با آن محصول درست بوده و به آن کالا اعتماد خواهید کرد.
با این مثال می توانید بهتر معنی لینک سازی خارجی را درک کنید. گوگل با ورود به سایت شما مطالب شما را با دقت بررسی کرده است ولی هنوز به عنوان سایتی محبوب در نظرش قرار نگرفته‌اید مگر این که سایت، وبلاگ و یا انجمنی که از امتیاز خوبی در نظر گوگل برخوردار است، شما را تأیید کند. گوگل نیز به تایید دیگران بیشتر از توضیح خودتان اهمیت خواهد داد.

با افزایش تعداد تأییدهایی که از طرف سایت های دیگر می‌گیرید بیشتر و بیشتر در نظر گوگل محبوبیت پیدا می کنید.

آنچه در محبوب شدن سایت مشکل است این است که کاربران زیادی به صورت طبیعی شما را به یکدیگر پیشنهاد نخواهند داد و این مسیر با سرعت بسیار کمی پیش خواهد رفت.

به همین دلیل است که سئو کاران به تولید بک لینک به صورت مصنوعی می‌پردازند تا با تولید تعداد زیادی لینک های خارجی، سایت را با سرعت بیشتری به صفحه‌ اول موتورهای جستجو برسانند.

با این حال این نکته را در نظر داشته باشید که ایجاد محبوبیت مصنوعی از نظر الگوریتم پنگوئن گوگل تقلب بوده و اگر به سایت شما شک کند پنالتی خواهید شد.

پنالتی شدن سایت توسط گوگل باعث می شود که با کلمه کلیدی انتخاب شده برای همیشه از صفحه ی موتورهای جستجو حذف شده و با سرچ کردن آن کلمه سایت برای کاربران هرگز نمایش داده نشود.

لینک سازی خارجی سئو خارجی
سئو خارجی

نکات زیادی در لینک سازی خارجی وجود دارد، درصورتی که آنها را رعایت کنید پنالتی نمی شوید. در ادامه به توضیح مختصری در رابطه با لینک سازی خارجی می پردازیم:

  •  حتماً در سایت های مرتبط لینک سازی کنید. اگر سایتتان در رابطه با آموزش سئو است نمی توانید از سایت فروش خودرو لینک خارجی بگیرید.
  • در یک بازه‌ی زمانی خاص مدام به یک کلمه ی کلیدی لینک خارجی ندهید. از کلمات هم خانواده و یا دیگر کلمات کلیدی سایتتان هم استفاده کنید.
  • فقط از یک سایت برای قرار دادن لینک استفاده نکنید. مثلاً تعداد صد لینک خود را روی یک سایت بگذارید و فکر کنید به خاطر تعداد لینک هایتان محبوبیت ایجاد کرده اید.
  • این موضوع کاملاً اشتباه است. هر URL یک بار برای شما امتیاز می آورد. تعداد بالای Reffering Domain برای شما امتیاز خواهد آورد نه تعداد لینک ها.
  • زمانی برای ایجاد لینک ها اقدام کنید که سایتتان از نظر رابط کاربری و محتوا کاملاً جامع و غنی شده باشد. سایت هایی با محتوای کم و غیر اصولی سایت هایی نیستند که مردم به یکدیگر پیشنهاد دهند پس باعث می شوید که گوگل متوجه تقلب شما بشود.
  • طبیعی رفتار کنید و بدانید که لینک سازی خارجی کاری زمان بر است و در هر صورت چند ماه باید تحمل کنید تا نتیجه مطلوب را بگیرید.

انتشار محتوا و ساخت بک لینک

آموزش سئو رایگان

اکنون باید مطلب سئو شده شما آماده انتشار در وب‌سایت باشد، قبل از انتشار محتوای خود کمی صبر کنید و این بخش را هم مطالعه کنید و بعد اقدام کنید.

یکی از کارهای مهم هر وب مستر تولید و انتشار مرتب و دوره‌ای محتواست.

اگر شما خواهان رشد در کسب‌وکار و یا رسیدن وب‌سایت خودتان به جایگاه‌های بهتر هستید کافی است روزانه مطالب ارزشمندی برای مخاطبان خود بر اساس فاکتورهای آموزش سئو وردپرس تولید کنید و آن‌ها را در وب‌سایت خود منتشر کنید.

بعد از تولید محتوا شما باید با در نظر گرفتن این نکته که مطالب شما باید هر روز و یا به صورت دوره‌ای در روزهای مشخص و ساعت مشخص ارسال شوند اقدام به انتشار آن‌ها کنید تا نتایج خود را بهتر رو بهتر کنید.

برای مثال سعی کنید هر روز رأس ساعت ۱۱ یک مطلب بر روی سایت خود منتشر کنید تا مخاطبان شما به متعهد بودن و با برنامه بودن شما پی برده و وب‌سایت شما را یک سایت فعال بدانند و مرتباً آن را دنبال کنند.

بعد از انتشار محتوا در وب سایتتان سعی کنید زمان ایندکس شدن آن را در گوگل پیدا کنید و زمانی که سایت شما در گوگل ایندکس شد محتوا را در وب سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر کنید تا از سیگنال‌های مثبت این کانال‌ها نیز بهره‌مند شوید.

بعد از انتشار محتوا شما باید برای مطالب خودتان لینک سازی انجام دهید و می‌توانید این کار را با ثبت بک لینک رایگان و یا حتی خرید بک لینک شروع کنید.

در تمامی آپدیت‌های الگوریتم گوگل لینک سازی جز مهم‌ترین فاکتورهای رتبه دهی به وب‌سایت‌ها برشمارده شده تا می‌توانید از وب سایت‌های با رتبه بالا و authority بالا لینک دریافت کنید تا روز به روز به حرکت رو به بالای مطلب خود در گوگل مواجه شوید.

داشتن یک مطلب عالی از نظر سئو داخلی بدون انتشار و گرفتن بک لینک از سایت‌های دیگر شما را نسبت به رقیبی با بی‌کیفیت‌ترین مطلب ولی داشتن لینک‌های قوی عقب‌تر قرار خواهد داد.

عدم وجود مطالب تکراری

آموزش سئو رایگان

یکی از دلایل مهم برای پنالتی شدن سایت و یک صفحه به خصوص وجود مطالب تکراری از آن محتوا درون سایت می‌باشد، البته این محتوایی تکراری صرفاً نباید با یک آدرس url و یا یک عنوان مشابه باشد بلکه عواملی چون وجود تگ‌ها و یا تاریخ در آدرس صفحات باعث بروز این مشکل خواهد شد.

محتوای تکراری زمانی رخ می دهد که از یک مطلب بیش از یک بار در سایت خود منتشر کنیم و وقتی این مساله رخ می دهد؛ ما برای موتورهای جستجو یک چالش را ایجاد می کنیم و آنها نمی توانند تشخیص بدهند که کدام را در نتیجه جستجو بیاورند. در واقع آن ها نمی توانند تصمیم بگیرند که کدام نسخه، مرتبط به آن کوئری می باشد که کاربر سرچ کرده است.

تاثیر تعداد دیدگاه ها بر سئو سایت

آموزش سئو رایگان

یکی از فاکتورهایی که در بحث سئو سایت مطرح است ،  اعمال بخش نظرات و پیشنهادات در طراحی سایت است. شاید از نظر برخی از افراد وجود این بخش در طراحی سایت ، چندان حائز اهمیت نباشد ، اما این افراد دارای طرز تفکر اشتباهی هستند زیرا بخش نظرات در سایت ، یکی از بخش هایی است که می تواند تاثیر بسیار بالایی بر سئو سایت داشته باشد. در این بخش از مقالات شرکت طراحی سایت مبنا قصد ما بر این است تا تاثیر دیدگاه ها را بر سئو سایت مورد بررسی قرار دهیم.

تعداد دیدگاه ها از چند جهت بر سئو سایت تاثیر دارد که در زیر به دو مورد از آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. هرچه تعداد دیدگاه ها بیشتر باشد ، تعداد کلمات کلیدی وب سایت شما نیز افزایش پیدا می کند در نتیجه این امر می تواند تاثیر مستقیم بر سئو داشته باشد.
  2. از دیگر مزیت های تعداد دیدگاه بالا ، افزایش انتخاب مشتری است که به تبع موجب بالا رفتن میزان فروش سایت شما می شود.

نظرات و مطالب بسیار حائز اهمیت هستند. ایجاد تعامل با کاربر می تواند اعتماد وی را جلب کند و میزان رضایتمندی او را افزایش دهد. به طور کلی نظرات و دیدگاه ها از دو جهت حائز اهمیت است:

  1. نظرات و دیدگاه های ثبت شده در وب سایت شما در بخش مطالب و یا محصولاتمی تواند به صورت بالقوه بر مشتریان اینترنتی شما اثر بگذارند.
  2. برخورداری از تعداد بیشماری نظرات در سایت هایی همچون گوگل پلاس و yelp می تواند بر سئو سایت شما تاثیر مثبت بگذارد.

با توجه به این مزیت ها توصیه می شود تا از مشتریان و کاربران خود بخواهید تا نظرات و انتقاداتشان را با شما به اشتراک بگذارند.

پاسخ به نظرات کاربران

آموزش سئو رایگان

گاها افراد انتقادات و پیشنهادات خود را با شما به اشتراک می گذارند . در برخی از مواقع شما می توانید به صورت ایده آل از این انتقادات و پیشنهادات برای بهبود کسب و کار خود بهره ببرید. از این رو انتقادات و پیشنهادات ثبت شده در وب سایت شما بسیار با ارزش هستند و نباید آنها را نادیده بگیرید. علاوه بر این شما با جواب دادن به دیدگاه های ثبت شده در وب سایت خود می توانید اعتماد سازی کنید.  در زمینه پاسخ دهی به دیدگاه مخاطبان باید چند نکته را رعایت کنید:

  1. ابتدا باید در هنگام پاسخ دهی به نظرات ، از کاربر به خاطر ثبت دیدگاه تشکر کنید.
  2. رعایت ادب بسیار مهم است.
  3. پاسخ شما به دیدگاه ها باید مختصر و در عین حال جامع باشد.
  4. در برخورد با مشتری وب سایت ، در قالب یک دوست برخورد کنید نه یک فروشنده صرف.

افزایش امنیت وردپرس و تاثیر آن در سئو

آموزش سئو رایگان

امنیت به طور غیر مستقیم در بهبود سئو سایت تاثیرگذار است. برای جلب اعتماد گوگل و موتورهای جستجوگر باید وب سایت تان از امنیت قابل قبولی برخوردار باشد.

اگر اصول اولیه سئو سایت را هم به طور کامل اجرا کنید ولی سایت شما ریسک امنیتی بالایی برای کاربرانتان داشته باشد و این مورد را اگر گوگل تشخیص دهد به شما و صفحات سایتتان رتبه قابل قبولی نخواهد داد. گوگل دوست ندارد به هیچ عنوان کاربرانش تجربه بدی از جستجو در آن داشته باشند. پس تمام تلاشش را بر روی رضایت کاربر یا User Experience اعمال خواهد کرد.

به همین منظور نیز اگر توجه کرده باشید گوگل بخش Security را به سرچ کنسول خود اضافه کرده است تا در صورت بروز خطا یا هک شدن وب سایت سریعا آن را به صاحبان سایت اعلام کرده تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل را حل کنند.

سخن آخر آموزش سئو وردپرس

آموزش سئو رایگان

هر کسی می‌تواند سئوی وب‌سایت وردپرسش را بهبود بخشد و اصلاً نیاز به تخصص و دانش آن‌چنان عمیقی نیست. با پیاده‌سازی بخشی از نکات ساده در این آموزش سئو وردپرس یا همه آنها، قدرت و رتبه سایت‌تان در تمام موتورهای جستجو بهبود خواهد یافت. هنگامی‌که این کار را انجام دادید، تعداد بازدیدکنندگان، مشتریان احتمالی و تبدیل‌ها افزایش خواهد یافت. این نکته مهم را بدانید که در کل هر کاری که فکر می‌کنید تجربه کاربر را در سایت شما بهبود می‌دهد، بی‌شک روی سئو شما نیز تاثیر مثبت خواهد داشت و این دو هرگز از یک‌دیگر جدا نیستند.

سوالات متداول

افزونه‌های بی‌شماری برای سئو وردپرس وجود دارند نظیر Yoast Seo, SEO Rank Math, SEO Ultimate و … که در بین تمامی آن‌ها بر اساس تجربه Yoast جز بهترین افزونه‌ها محسوب می‌شود.

روند سئو کردن سایت در هر وب سایتی از هر نوع سیستم مدیریت محتوایی یکسان و اصول کاملاً مشابه است. فقط در وردپرس به دلیل استاندارد بودن و وجود پلاگین های بیشمار کار سئو کردن سایت بسیار راحت‌تر می‌باشد.

سؤال بسیار مهمی که ممکن است برای شما هم وجود داشته باشد. آیا آدرس URL صفحات سایت باید به انگلیسی باشند و یا فارسی؟! در پاسخ باید بگوییم هیچ تفاوتی وجود نداشته و بر اساس سلیقه می‌توانید هر کدام را انتخاب کنید. فقط در آدرس انگلیسی مشکل تبدیل کاراکترهای فارسی در مرورگر وجود ندارد.

محمدرضا طاهریان
محمدرضا طاهریان

همیشه سعی داشته ام برای رسیدن به اهداف تلاش داشته باشم چرا که شانس بیشتر در موفقیت نیازمند تلاش بیشتر است

ویدیو های جدید را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

جهت تماس با تیم بانی وب برای مشاوره و طراحی

3 پاسخ

  1. سلام.این مقاله چراغ راه خوبی برای افرادیه که به تولید محتوا و کار با افزونه یوآست مشغولند.به نظرم بیماری سندروم چراغ سبز، چیزیه که امروز خیلی ها بهش مبتلا هستن.
    خود من هم زمانی با این موضوع درگیر بودم. تا جایی که وقتی برای یک سایت با cms اختصاصی شروع به کار کردم، اولین چالش و سوالی که به ذهنم رسید، سئو محتواش بود. سوالی که شاید خیلی ها امروز داشته باشن.جواب این سوال هم شناخت اصول سئو در فرایند تولید محتواست.
    به نظر من مهم نیست از چه ابزاری استفاده می‌کنیم،ابزارها فقط کار ما رو راحت تر میکنن و نباید به اونها به چشم قدرت ماورایی نگاه کرد. (در واقع نباید بگیم چون ایکس از یوآست استفاده میکنه تو نتایج جستجو بهتر نشون داده میشه. یوآست معجزه نمیکنه).
    این نویسنده است که با قدرت و شناختش از مخاطب، کیفیت و کمیت محتوا رو تعیین میکنه، اما در کنار اینها “باید با اصول سئو در تولید محتوا” آشنا باشه.
    چیزی که من تو اولین برخورد از شما یاد گرفتم این بود که باید برای کاربر بنویسیم نه ربات های گوگل، اما باید استانداردهای گوگل رو هم رعایت کنیم.
    من میگم “احترام به کاربر و ربات گوگل”

    1. سلام مهدی جان. صحبت هایی که کردی اینقدر مفید و درست بود که دوست داریم به مقاله هم اضافه اش کنیم! موضوع اینجاست که خیلی ها میدونند محتوای ما باید برای کاربر باشه ولی اینکه از چه راهی استفاده کنیم تا برای کاربر بنویسیم موضوعیه که خیلی ها باهاش چالش دارند. برای همین هم هست که توی این مقاله دقیقاً به این موضوع پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *