مشاوره رایگان

خانه > وبلاگ > لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

آنچه میخوانید ...

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

اگر متوجه شوید بین تبلیغات اینستاگرام، تلگرام، رپرتاژ و بنرها فقط تبلیغ در یک پیج خاص اینستاگرام است که برای شما مشتری می‌آورد چه کار می‌کنید؟ خب معلوم است که برای تبلیغ در آن پیج اینستاگرام بیشتر هزینه می‌کنید و از سایر کانال‌های تبلیغ کمتر استفاده می‌کنید. اینطوری هزینه‌ها کمتر و فروش بیشتر می‌شود. حالا سوال اصلی اینجاست که از کجا بفهمیم کدام کانال یا تبلیغ برای ما مشتری بیشتری آورده است؟ چاره کار دست لینک UTM است.

با لینک یو تی ام به راحتی می‌توان فهمید مشتریان از چه تبلیغ، کانال، سایت یا پلتفرمی به سایت وارد می‌‌شوند. طرز کار لینک UTM بسیار آسان است و به همین دلیل استفاده از آن را در هر کمپین تبلیغاتی توصیه می‌کنیم.

در ادامه، قدم به قدم یاد می‌گیریم لینک UTM چیست،‌چطور یو تی ام بسازیم و از آن استفاده کنیم.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

لینک UTM چیست؟

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

آیا می‌دانید ۶۶ درصد از هزینه‌های تبلیغات بازاریابی به تبلیغات دیجیتال تعلق می‌گیرد؟‌ حتی انتظار می‌رود طی سال‌های آینده هزینه چنین تبلیغاتی به بیش از ۸۸۰ میلیارد دلار برسد. اما مشکل اصلی کمپین‌های تبلیغاتی هدررفتن نیمی از بودجه است، ما هزینه می‌کنیم اما نمی‌توانیم اثربخشی تبلیغ خود را اندازه بگیریم!

بازاریاب‌های موفق کسانی هستند که از تکنولوژی روز برای ردیابی و اثربخشی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند. یکی از این ابزارها ماژول ردیابی اورچین یا UTM است. در این مقاله به شما می‌گوییم UTM چیست و چگونه باید از آن استفاده کرد. به شما اطمینان می‌دهیم با مطالعه این مقاله و یادگیری UTM می‌توانید هزینه تبلیغاتی خود را بهتر مدیریت کرده و رفتار کاربران در وب‌سایتتان را به صورت کامل رصد کنید.

فرض کنید فروشگاه اینترنتی دارید و می‌خواهید برای جذب مشتری بیشتر تبلیغ کنید. برای این حراج ویژه می‌خواهید از تمام روش‌های بنری، اینفلوئنسر، تبلیغات گوگل و رپرتاژ استفاده کنید. در تمام این روش‌ها و کانال‌های تبلیغاتی لینکی به وبسایت، لندینگ پیج یا صفحه محصول می‌دهید.

مخاطبان تبلیغ با کلیک روی بنرهای تبلیغاتی، بالا کشیدن لینک در استوری، کلیک روی تبلیغات گوگل یا کلیک روی لینک‌های رپرتاژی به سایت و محصول شما می‌رسند.

بعد از انتشار تبلیغات، کلی مشتری از این لینک‌ها سراغتان می‌آید اما یک مشکل کوچک خواهید داشت؛ شما نمی‌دانید کدام تبلیغ یا کدام روش تاثیر بهتر و بیشتری داشته است. اگر بدانید کدام کانال تبلیغاتی مشتری بیشتری برای شما داشت پس دفعه بعدی برای آن بیشتر هزینه می‌کنید و برای کانال‌ها یا تبلیغاتی که کمترین مشتری را داشت هزینه نمی‌کنید. یا اگر تبلیغات در بعضی کانال‌ها نتیجه خوبی نداشت آن را بازبینی و اصلاح می‌‌کنید.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

لینک یو تی ام چه ساختاری دارد؟

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

لینک‌های ساده ساختار مشخصی دارند. به ساختار این دو لینک نگاه کنید:

برای مثال: لینک اول صفحه اصلی سایت ما است و لینک دوم صفحه تعرفه ها را باز می‌کند. این دو لینک هیچ اطلاعات دیگری همراه خودشان ندارند.

حالا ما می‌خواهیم یک بنر تبلیغاتی در سایت دیگری قرار دهیم و به صفحه بانی وب لینک دهیم. می‌توانیم همین لینک (bunnyweb.com/pricing) را به صورت ساده در بنر قرار دهیم یا آن را یو تی ام کنیم. برای یو تی ام کردن سه پارامتر اصلی را به انتهای همین لینک اضافه می‌کنیم. این سه پارامتر به ترتیب شامل منبع، رسانه و نام کمپین است.

  • utm_source
  • utm_medium
  • utm_campaign

utm patt

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

در ادامه تک تک این پارامترها را معرفی می‌کنیم.

۵ پارامتر اصلی در نقشه UTM چیست؟ آشنایی با جزئیات یو تی ام

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

به‌طورکلی، پنج نوع پارامتر UTM وجود دارد که برای ردیابی اثربخشی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال بر اساس نقاط داده خاص استفاده می‌شود. شما می‌توانید پارامترهای UTM را به هر ترتیب دلخواه در انتهای URL که با علامت سوال و امپرسند (&) جدا شده است، اضافه کنید. گوگل منبع کمپین، رسانه کمپین و نام کمپین را به‌عنوان پارامترهای موردنیاز و کلمه کلیدی و محتوای کمپین را به‌عنوان پارامترهای اختیاری UTM در نظر می‌گیرد.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM
  • منبع کمپین (utm_source): از این پارامتر می‌توانید برای شناسایی منبع ترافیک خود استفاده کنید. این منابع ممکن است نام وب‌سایت، موتور جست‌وجو، نام خبرنامه یا شبکه اجتماعی باشد؛ به‌عنوان مثال: utm_source=google.
  • کمپین رسانه (utm_medium): از این پارامتر می‌توانید برای شناسایی رسانه مورداستفاده برای اشتراک‌گذاری و دسترسی به پیوند خود استفاده کنید که شامل ایمیل، شبکه‌های اجتماعی، هزینه به‌ازای کلیک (cpc) یا هر روش دیگری باشد؛ به‌عنوان مثال: utm_medium=cpc
  • نام کمپین (utm_campaign): این پارامتر برای شناسایی کمپین یا تبلیغات مرتبط با پیوند کاربرد دارد و ممکن است نام محصول، نوع فروش یا نام مسابقه باشد؛ به‌عنوان مثال: utm_campaign=فروش-تابستانی
  • کلمه کلیدی (utm_term): این پارامتر برای کمپین‌های جست‌وجوی پولی برای ردیابی کلمات کلیدی مرتبط مبتنی بر تبلیغات استفاده می‌شود. با کمک این پارامتر تشخیص می‌دهید که کدام کلمه کلیدی منجر به بازدید از سایت شده است؛‌ به‌عنوان مثال: utm_term=خرید بلیط
  • محتوای کمپین (utm_content): از این پارامتر برای تعیین اینکه کاربر روی چه لینکی کلیک کرده است تا به سایت شما برسد، استفاده می‌شود؛ مانند زمانی‌که چندین لینک به یک URL می‌رسند. پارامتر محتوا برای تمایز بین تبلیغاتی که به یک URL لینک داده می‌شوند نیز کاربرد دارد. تست A/B یا تبلیغات هدفمند محتوا از مهم‌ترین کاربردهای این پارامتر اختیاری است؛ به‌عنوان مثال: utm_content=cta-bottom
لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

چطور لینک UTM بسازیم؟

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

برای اینکه لینک utm بسازیم، چنین تصویری را در ذهن‌تان مجسم کنید: آدرس صفحه موردنظر را به به ابزار لینک utm ساز می‌دهیم، 3 نوع پارامتر اصلی را مشخص می‌کنیم (مدیوم، سورس و اسم کمپین)، دکمه generate یا ساخت یو تی ام را می‌زنیم و بعد به قول هرکول پوآرو، وُلا (Voila)! لینک یو تی ام درخواستی شما حاضر است.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

  Campaign URL Builder گوگل را باز کنید

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

بعد از رفتن به سایت یو تی ام ساز گوگل، باید 4 مورد را در لیست یو تی ام ساز وارد کنید: آدرس، مدیوم، سورس و اسم کمپین.

Campaign URL Builder
Campaign URL Builder
لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

 لینک یو تی ام را کوتاه کنید

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

از ابزارهای کوتاه کننده لینک می‌توانید برای کوتاه کردن لینک utm استفاده کنید. با این حال، خود utm builder گوگل چنین قابلیتی دارد. فقط کافیست گزینه‌ی shorten link را بزنید.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM
 لینک یو تی ام را کوتاه کنید
لینک یو تی ام را کوتاه کنید

ساخت لینک UTM به صورت دستی

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

همانطور که گفتیم برای ساخت لینک حتماً نباید از ابزارها استفاده کنید.

وارد کردن سه پارامتر نام، رسانه و منبع کمپین ضروری است. دو پارامتر دیگر محتوای کمپین و عبارت کلیدی کمپین را می‌توانید استفاده نکنید.

به این لینک مثال توجه کنید:

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

example.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=yalda&utm_content=shoes

این لینک به ما می‌گوید که منبع ورودی‌های ما گوگل است، نوع آن کلیکی است، نام کمپین yalda و نوع محصولی که می‌خواهیم تبلیغ کنیم، کفش است. بنابراین، وقتی آنالیتیکس خود را باز می‌کنیم، می‌توانیم بر اساس تک تک این پارامترها گزارش بگیریم و تعداد ورودی‌هایی که از طریق گوگل ادز داشته‌ایم را مورد بررسی قرار دهیم.

حالا بیایید قدم به قدم پیش برویم و ببینیم چگونه می‌توان لینک بالا را ایجاد نمود.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

۱. آدرس سایت (Website URL) خود را مشخص کنید

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

اولین کاری که باید انجام دهید، این است که صفحه فرود سایت خود را تعیین کنید. یعنی مشخص کنید که کاربر پس از کلیک روی بنر یا لینک تبلیغ شما، به کدام صفحه از سایت شما وارد شود. پس تا اینجا بخش اول لینک یو تی ام خود را ساخته‌اید:

?/www.example.com/shoes

به خاطر داشته باشید که اگر به صورت دستی قصد دارید لینک یو تی ام خود را بسازید، لازم است پس از آدرس سایت خود، از علامت «؟» استفاده کنید. البته در صورت استفاده از ابزارهای یو تی ام ساز، این علامت سوال به صورت خودکار در انتهای لینک شما اضافه می‌شود.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

۲. منبع ورودی‌های کمپین (Campaign Source) را تعیین کنید

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

حالا باید مشخص کنید که از چه منبعی می خواهید ورودی بگیرید. یعنی باید مشخص کنید که ورودی شما از سایت گوگل خواهد بود یا اینکه منبع شما ورودی های رپورتاژ شما در یک سایت دیگر هستند. فرض کنیم منبع ورودی شما تبلیغات گوگل باشد. در این صورت utm_source شما google خواهد بود.

www.example.com/?utm_source=google

بدیهی است که اگر منبع شما رپورتاژی باشد که در سایت نوین آن را منتشر کرده‌اید، لینک شما به شکل زیر خواهد بود:

www.example.com/shoes/?utm_source=novin

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

۳. نوع رسانه کمپین (Campaign Medium) خود را مشخص کنید

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

حالا نوبت به آن رسیده که نوع رسانه خود را مشخص کنید. آیا تبلیغ شما یک ایمیل است که به بانک‌های ایمیلی خود ارسال کرده‌اید؟ پس نوع رسانه شما email خواهد بود. آیا تبلیغ شما یک بنر است؟ پس می‌توانید نوع رسانه این کمپین را banner تعیین کنید.

در مثال بالا، با توجه به اینکه هدف ما تبلیغات در گوگل است، پس باید نوع رسانه را cpc تعیین کنیم. زیرا به خوبی می دانیم که تبلیغات گوگل، کلیکی است (cost per click). تا اینجا لینک یو تی ام ما به شکل زیر ایجاد می‌شود:

www.example.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

۴. نام رسانۀ کمپین (Campaign Name) خود را مشخص کنید

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

حالا زمان آن رسیده که برای کمپین خود یک نام انتخاب کنیم. البته فرقی ندارد از چه نامی استفاده می‌کنید، اما نام‌گذاری مرتبط و درست شما را از سردرگمی‌های احتمالی نجات می‌دهد. با توجه به اینکه هدف ما تبلیغات گسترده به مناسبت شب یلدا است، می‌توانیم نام کمپین خودمان را yalda بگذاریم.

لینک یو تی ام ما به شکل زیر ایجاد می‌شود:

www.example.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=yalda

۵. محتوای کمپین (Campaign Content) را تعیین کنید

در اینجا هم می‌توانیم نوع محتوای رسانۀ خود را تعیین کنیم. به عنوان مثال، اگر بنر تبلیغاتی ما برای تبلیغ محصول تلویزیون است، می‌توانیم محتوای کمپین خودمان را tv تعیین کنیم. در مثال بالا، با توجه به اینکه هدف تبلیغ ما فروش کفش است، می‌توانیم محتوای کمپین خودمان را shoes تعیین کنیم. در نتیجه لینک زیر بدست می‌آید:

www.example.com/shoes/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=yalda&utm_content=shoes

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

گزارش لینک‌ها را کجا و چطور ببینیم

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

برای دیدن گزارش مربوط به لینک‌های یو تی ام یا به اصطلاح لینک‌های کمپین، باید از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. توجه کنید که وقتی از لینک یو تی ام استفاده کردید، این اطلاعات به عنوان ابعاد (Dimension) در گوگل آنالیتیکس دریافت و ثبت می‌شود. پس در همه گزارش‌های آنالیتیکس می‌‌توانید از آن استفاده کنید یا حتی گزارش‌های دلخواه خودتان را مبتنی بر اطلاعات UTM  بسازید.

گوگل آنالیتیکس به صورت پیش‌فرض گزارشی برای کمپین‌ها دارد. در این گزارش تمام پارامترها به صورت جدولی در کنار سایر متریک‌ها مثل نرخ پرش، نرخ تبدیل، درآمد و … نمایش داده می‌شود. به طور خلاصه، با این گزارش متوجه می‌شوید که کاربرانی که از هر لینک آمده‌اند به چه اندازه تعامل داشته‌اند.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

سخن پایانی

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

لینک یو تی ام به ما کمک می‌کند که درک بهتری از ترافیک ورودی سایت داشته باشیم. برای همین، همیشه موقع ساخت کمپین‌های تبلیغاتی، اس ام اس مارکتینگ، رپرتاژ آگهی و کمپین‌های تبلیغات اینستاگرام می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم. اگر درباره ساخت لینک utm سوال دارید و کمک می‌خواهید، در قسمت نظرات برایمان بنویسید تا کمکتان کنیم.

لینک UTM چیست؟ آموزش استفاده از کدهای UTM

سوالات متداول

محمدرضا طاهریان
محمدرضا طاهریان

همیشه سعی داشته ام برای رسیدن به اهداف تلاش داشته باشم چرا که شانس بیشتر در موفقیت نیازمند تلاش بیشتر است

ویدیو های جدید را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

جهت تماس با تیم بانی وب برای مشاوره و طراحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *